شوك دهي تا برداشت(فلش اول)

یازار : men

معمولا بعد از شوك دهي يك هفته تا فلش اول فاصله داريم . شايد اين مرحله شما را غافلگير كند . چراكه در اين زمان به سرعت رشد قارچ پي خواهيد برد . در مدت كوتاهي قارچ ها كمپوست را سفيد ميكنند و تعداد  زيادي قارچ ديده ميشود .

در اين زمان نبايد فقط نظاره گرد بود .دايم سالن را بررسي كنيد و خوشه هاي رشد كرده را خلوت كرده و قارچ هاي بزرگ را برداشت كنيد . 


از رطوبت غافل نشويد !!! قارچ ها در اين زمان در حال مصرف آب هستند . حتما ميدانيد كه قارچ تا 90% از وزن خود آب جذب ميكند و در حقيقت تنها 10% مواد غير آبي در آن وجود دارد بنابراين با زياد شدن قارچ ها خاك نيز خشكتر ميشود.

آبياري را در زمانهايي انجام دهيد كه خاك خشك شده باشد يعني اگر رطوبت خاك به اندازه كافي باشد لزومي به آبياري وجود ندارد .

روشي كه براي تشخيص ميزان خشكي خاك انجام ميدهند به اين صورت است :

 كمي خاك را به اندازه حبه قند برداريد آنرا فشرده كنيد . در اين زمان بايد تنها 1 قطره از آن چكيده شود نه بيشتر و نه كمتر .

شرايط رطوبتي يك خاك مناسب چنين است . اگر خاك خشك باشد آبياري را انجام دهيد و از هوادهي استفاده كنيد تا كلاهك قارچ ها به سرعت خشك شوند .

 

اگر كلاهك قارچ به سرعت خشك نشود منجر به لكه هايي قهوه اي رنگ بر روي آن ميشود كه نوعي باكتري است . البته ميتوان در اينصورت نيز قارچ را مصرف كرد

 

بهترين روش آبدهي توسط آبپاش به صورت دوش حمام است . اين روش باعث ميشود كه خاك توسط آب پاشيده نشود و منجر به كنده شدن قارچ هاي كوچك نشويم .

دما نيز در اين دوره همچنان 20 درجه است . ولي ميتوانيم دما را كمتر كنيم تا رشد قارچ با سرعت كمتري انجام شود و مهلت بيشتري براي برداشت داشته باشيم .

 

اگر تصميم داريم كه تا ساعت ديگري اقدام به برداشت قارچ كنيم به هيچ وجه آبياري نبايد انجام داد . بهترين حالت آبياري 6 تا 10 ساعت پيش از برداشت است .


براي برداشت قارچ از سبدهايي كه براي ميوه ها استفاده ميشود استفاده كنيد . ميتوانيد از ميدان هاي ميوه و تره بار تعداد زيادي از آنها را تهيه كنيد . كه البته پيش از استفاده بايد آنها را ضد عفوني كنيد .


  • [ ]