قفسه بندي

یازار : men

براي استفاده مناسب از فضا و همينطور گرفتن حداكثر كارايي از سوخت و وقت و هزينه بايستي سالن را قفسه بندي كنيم. در صورتي كه براي قفسه بندي آماده نيستيد يا براي شروع مي خواهيد بدون قفسه بندي كار كنيد، مي توانيد كمپوست ها را روي زمين بچينيد. در اين صورت بازدهي شما از فضا كاهش مي يابد اما براي شروع گزينه مناسبي است.

قفسه بندي اختياري است، اما اهالي فن معتقدند حداقل 3 و حداكثر 5 طبقه مناسب است. براي راحتي شستشوي سالن معمولا لازم است طبقه اول در حدود 20 سانت با زمين فاصله داشته باشد. فاصله بقيه طبقات از هم حداقل 60 سانت تا 75 سانت بايد باشد.

براي ارتفاع و تعداد طبقات همينطور جنس و استحكام قفسه ها در نظر داشته باشيد كه هر كمپوست نزديك 20 كيلوگرم و در مجموع چندين تن وزن دارند و جابه جايي آنها كار آساني نيست.

منظور از كمپوست، بلوكي كارتن مانند حاوي كود و مواد اوليه قارچ است. و قفسه بندي فقط براي قرار دادن كمپوست ها روي آن مي باشد. مشخصات قفسه ها بسته به سالن شما با طول دلخواه و يكي از عرض هاي 80 يا 120 يا 160 سانت مي باشد.

ابعاد كمپوست ها معمولا بدين صورت است كه 60 سانت طول و 40 سانت عرض و 20 سانت ارتفاع و 20 كيلوگرم وزن دارند. اگر عرض قفسه شما 80 سانتي متر باشد 2 تا از كمپوست ها به صورت عرضي در آن قرار داده مي شود. همينطور به ترتيب 3 و 4 كمپوست براي عرض هاي 120 و 160 سانتي متر. و طول قفسه بسته به محل شما ادامه پيدا مي كند.

دقت داشته باشيد كه در كنار هر قفسه يك راهرو براي رفت و آمد، جابه جايي كمپوست ها، خاكدهي، آبدهي و برداشت قارچ لازم است كه اين راهرو از 60 سانت تا 1 متر بسته به ترافيك راهرو(منظور رفت و آمدهاي شما يا كارگران) متغير است.

خود قفسات معمولا از جنس آهن ساخته مي شوند. كف قفسات بسته به امكانات شما دارد، بهترين كار توري هاي فلزي يا پلاستيكي است كه كمپوست ها را به بهترين صورت نگه دارد.

پس از اتمام كار و قرار دادن قفسه ها در سالن، قفسه ها و سالن را به مدت 24 ساعت با فرمالين ضدعفوني كنيد و سپس چند ساعت درب سالن را باز كنيد تا بوي آن از بين رود.


  • [ 1 ]