رافلينگ

یازار : men

الان در چه مرحله اي هستيم ؟

خريد كمپوست --> انتقال به سالن --> ١٢ روز اول --> پاره كردن پلاستيك كمپوستها --> ١٢ روز دوم   --> خاكدهي به كمپوستها --> نگهداري سالن پرورش قارچ --> رافلينگ تا شوك دهي


پس از خاكدهي سالن پرورش قارچ و مرطوب نگاه داشتن آن كم كم شاهد رشد كپك ها در خاك خواهيم بود . اين كپك ها سفيد رنگ هستند و با آن كپك هايي كه قبلا ميشناختيم كاملا متفاوتند . 

كپك ها به مرور در داخل خاك رشد ميكنند تا به سطح خاك رسيده و با كنار زدن روزنامه ها قابل رويت باشد 

مرطوب نگاه داشتن روزنامه ها تاثير بسياري در رشد بهتر ميسليوم ها خواهد داشت ولي بايد توجه كنيد كه آب زيادي به روزنامه ها ندهيم چراكه كمي بي دقتي و اشتباه منجر به ورود آب به داخل كمپوست ها خواهد شد .

بهترين دماي داخل كمپوست در اين دوره نيز ٢٧ درجه است . به اين صورت كه دماسنج ميله اي را داخل كمپوست قرار داده و دماي كمپوست را چك ميكنيم . بهتر است دماسنج را از روي روزنامه ها به داخل كمپوست قرار دهيم و تا پايان و تخليه كمپوست ها در داخل آن باشد . توصيه ميشود در قسمتها و طبقات مختلف دماسنج را قرار دهيم و ميانگين دمايي اين نقاط را ، دمايي بين ٢٧ تا ٢٩ نگاه داريم .

هوادهي در اين دوره نيز نقش زيادي دارد توصيه ميكنم هواي تازه را به سالن وارد كنيد كه بهترين رشد را داشته باشيد . ولي حواستان به ميزان رطوبت و از دست ندادن آن نيز باشد

رافلينگ : رافلينگ در توليد و پرورش قارچ خوراكي يكي از گزينه هاي تقريبا اختياري به حساب مي آيد . ميتوانيد انجام دهيد يا انجام ندهيد ولي رافلينگ چيست ؟

پس از رشد كپك ها در خاك آنها به صورتي تقريبا نا هماهنگ در كمپوست ديده ميشوند . اين كپك ها در آينده با سرد كردن سالن به يكديگر نزديك شده و تبديل به گره و در نهايت به اصطلاح -- سر -- سنجاقي شكل و در نهايت نيز به شكل دكمه هاي كوچك تبديل ميشوند و نامقارچ دكمه اي هم به دليل شباهت اين قارچ هاي تازه متولد شده به دكمه است

اگر اين كپك ها به همان صورت رشد كنند در يك جا از كمپوست شاهد تعداد زيادي قارچ خواهيم بود و در جاي ديگر خاك ما خالي از قارچ ديده ميشود و يا در روز اول باردهي بار بسيار زيادي در فلش اولمان خواهيم ديد كه فروش آن مشكل ميشود.


براي رفع اين مشكل در روز ششم يا هفتم -- معمولا توسط پنجه دست، خاك روي كمپوستها را زير و رو كرده تا اين گره ها يكنواخت شوند و به دو روش نيز صورت ميگيرد .

رافلينگ سطحي : با نوك انگشتان دست تنها خاك روي كمپوستها به عمق يك سانتي متر را جابجا ميكنيم
رافلينگ عمقي : همان روش توضيح داده شده در بالا كه خاك به كلي در آن جا بجا ميشود

فقط در رافلينگ قارچ توجه كنيد كه خيلي با خاك بازي نكنيد . اين امر منجر به ضعيف شدن كمپوست ميگردد

چرا بعضي رافليگ را انجام نميدهند . رافلينگ به اين دليل انجام ميشود كه ميزان باردهي قارچ تقسيم شده و در چند روز صورت بگيرد ولي اين روش بي ضرر هم نخواهد بود و منجر به كاهش توليد ميشود چرا كه شما زحمت كمپوست براي رشد را در چند روز به هدر ميدهيد  . در نهايت براي تازه كار ها رافلينگ گزينه مناسبي است

بهتر است آبدهي بعد از رافلينگ انجام شود . البته به آبدهي توجه كنيد كه هيچ گاه به هيچ وجه آب به داخل كمپوست نرسد .

پس از رافلينگ دوباره -- بهتر است روزنامه هاي جديد -- به روي كمپوستها بچينيد


  • [ ]