شرايط براي پرورش و رشد قارچ

یازار : men

تهويه

تهويه در محيط اتاق كشت بايد بطور يكنواخت انجام شود و نبايستي روي سطح كشت را بيش از حد نياز هوا داد و تهويه در كليه نقاط اطاق بطور يكنواخت باشد. 

درجه حرارت

چنانچه درجه حرارت بستر كشت به كمتر از 14 درجه برسد و درجه حرارت محيط اطاق به حدود 7 درجه برسد بايستي اطراف بستر را با پارچه ضخيم پوشاند تا مانع تبادل حرارت به محيط شود. براي سرعت رشد قارچ مي‌توان درجه حرارت محيط را به 14.5 درجه رساند و ميزان تهويه را بالا برد ولي بايد دقت شود كه جهت حركت هوا به طرف سطح قارچ نباشد. 

رطوبت هوا و آبياري

در موقع تشكيل قارچ ، محيط اطاق احتياج به رطوبت دارد. بطور متوسط بهترين درجه رطوبت براي كشت بين 80 - 70 درصد مي‌باشد. چنانچه درجه رطوبت هوا از اين مقدار كمتر شود سطح كلاهكها ترك برداشته يا سطح كلاهك قارچ لك‌دار مي‌شود. علاوه بر اين سطح بستر خشك شده و احتياج به آبياري بيشتري دارد. براي تقليل ميزان رطوبت هوا لازم است در نقاط مختلف اطاق ، رطوبت سنجهاي كار گذاشته شود و بطور مرتب مورد بازديد قرار گيرد. در صورتي به علت خشك شدن خاك سطح بستر ، احتياج به آبياري است. بايستي بوسيله غبار پاش روي سطح خاك آن هم به حدي كه آب در سطح بستر جريان پيدا نكند و يا در يك جا جمع نشود آبپاشي كنيد. آبياري را با آب خالص و با درجه حرارت 32 درجه و بسيار بااحتياط انجام دهيد. 

تقويت خاك بستر

پس از آنكه قارچها بزرگ شده و نزديك به برداشت شوند مي‌توان روي سطح بستر كود مايع پاشيد ولي بايد دقت نمود كه روي كلاهك قارچ پاشيده نشود اين عمل در بالا بردن ميزان محصول بسيار موثر است. 

برداشت محصول

به محض آنكه رشد قارچ به حد كافي رسيد و تاج آن شكل كامل خود را پيدا نمود بايستي قارچهاي رسيده را جمع آوري نمود و بطور مرتب در طول بستر كشت ، بررسي كرد و قارچهاي رسيده را جمع آوري كرد. قارچهايي كه ترك برداشته و چتر آن باز شده باشد ارزش بازاريابي ندارند. علاوه بر اين وزن آن كم مي‌شود و همچنين قارچهايي كه زودتر از موقع چيده شوند وزن آنها سبك بوده و از قارچهاي درجه دو محسوب شده و ارزش غذايي كمتري دارد.

 

در موقع جمع آوري نبايد از سبدهاي بزرگ براي اين منظور استفاده نمود. زيرا فشار قارچهاي روي سبد موجب مي‌گردد كه قارچهاي زيرين خراش برداشته و سياه شوند براي جمع‌آوري قارچ ، كافي است كلاهك را در دست گرفته و يك پيچ به آن داده تا پايه آن از زمين جدا شود و بلافاصله ساقه كثيف و آلوده را با چاقوي تيز قطع كرد. و قارچ تميز را داخل سبد گذاشته و حتي‌المقدور جمع آوري با دستكش انجام گيرد. بهره برداري هر 15 روز يكبار انجام مي‌گيرد و اين برنامه مدت دو تا سه ماه به طول مي‌انجامد. 

بسته بندي

قارچهاي چيده شده را به اطاق سرد و خنك انتقال داده و در اسرع وقت نسبت به درجه بندي آن اقدام نموده و قارچهاي لك‌دار و ناقص و كج و ناجور را جدا كرده و براي مصارف تهيه پودر فرستاده و قارچهاي سالم را در بسته‌هاي درجه يك و درجه دو به بازار عرضه كنيد. 


  • [ 1 ]