تعبيه لوازم و تهيه كمپوست

یازار : men

لوازم توليد قارچ در پست قبلي به صورت كامل توضيح داده شد. بعد از اينكه لوازم مورد نياز در سوله تعبيه گرديد و سوله و لوازم را ضد عفوني كرديد، لازم است آزمايشي كوچك انجام دهيم. فرض كنيد كمپوست ها را در سوله چيده ايد و كار شروع شده است. حال با به كار انداختن هيتر و رطوبت ساز سعي كنيد دماي سوله را به 23 تا 25 درجه سانتيگراد و رطوبت آن را به بيش از 70 درصد برسانيد و سوله را براي چند ساعت در اين شرايط نگه داريد. اين كار براي اين است كه با توانايي و قلق سوله و لوازم آشنا باشيد و بعد از چيدن كمپوست ها شوكه نشويد.

حال نوبت خريد و چيدن كمپوست هاست. شركت هاي زيادي اقدام به فروش كمپوست آماده قارچ مي كنند. اما توصيه ما شركت هاي معتبري مانند ملارد، آسيا و آرين مي باشد. كمپوست ها يك هفته تا 10 روز بعد از سفارش فرستاده مي شوند. پس زمان بندي تان را داشته باشيد و سر موعد كمپوست را سفارش دهيد.

بعد از اين كه كمپوست ها را تحويل گرفتيد، آنها را مرتب درون قفسه هايتان بچينيد. ممكن است بر اثر جابه جايي يا بي احتياطي كارگران هنگام بار زدن، پوشش تعدادي از كمپوست ها پاره شده باشند، با چسب يا پلاستيك هنگام چيدن پوشش اين كمپوست ها را ترميم كنيد.

بعد از اينكه چيدمان كمپوست ها تمام شد، شرايط لازم يعني دماي 23-25 درجه سانتيگراد را فراهم كنيد.  در روزهاي اول، رطوبت چندان مهم نيست.

 

چند مورد از كمپوست ها را به عنوان نمونه انتخاب كنيد و دماسنج هاي ميله اي را تا مغز كمپوست در آن وارد كنيد، اين دماسنج ها براي اندازه گيري دماي داخل كمپوست طي دوره مي باشد و بايد تا پايان دوره در جاي خود بمانند. دماي مناسب داخل كمپوست 27 درجه مي باشد و ممكن است تا 30 درجه نيز بالا برود.

 طي 12 روز اول تنها كاري كه شما ملزم به انجام آن هستيد فقط كنترل دمايي كمپوست ها و سالن است و هيچ نيازي به رطوبت نيست.

كمپوستها در داخل بسته هاي نايلوني ارسال ميشوند و فقط در صورت عدم وجود سوراخ بر روي بسته ها تنها چند سوراخ با وسيله اي شبيه خودكار نياز اوليه كمپوست است

روش شناخت روي كمپوست هاي بلوكي : روي كمپوست بلوكي را از بذر هاي بيشتري كه روي آن پاشيده ميشود از پشت آن تشخيص ميدهند .

توجه داشته باشيد كه دماي سالن را در تابستان بوسيله كولر و در زمستان بوسيله بخاري به حد نرمال ميرسانند پس در صورتي كه دماي هوا سرد تر از حد متعادل بود در اين دوره از اين وسايل براي رساندن كمپوست ها به شرايط ايده آل استفاده كنيد.

نكته اي كه بايد به آن توجه شود اين است كه سرد شدن كمپوست تنها منجر به كندي رشد آن ميشود ولي گرم شدن مركز كمپوست به بيش از 30 درجه منجر به كشته شدن ميسليوم ها خواهد شد.

ميسليوم چيست : ميسليوم ها در دوره رشد رويشي ( در 12 روز اول كه به ميسليوم راني نيز معروف است ) بر روي كاه و كلش ( مواد اصلي كمپوست ) رشد ميكنند و شبيه پنبه و تارهاي بسيار باريك هستند كه در كنار هم چيزي شبيه به كپك ولي به رنگ سفيد هستند ميباشند.


  • [ ]